درباره دستگاه اولتراسوند

اولتراسوند:

منظور از واژه فراصوت(ULTRASOUND)، امواج صوتی با بسامد بالاتر از حد بالای شنوایی انسان، یعنی بیشتر از 20 kHz، است. معمولاً انسانها صداهایی با بسامد بین 20 Hz تا 20 kHz را می شنوند.

اصوات با بسامد بالاتر از 20 kHz (یعنی 20،000 نوسان در ثانیه) توسط گوش انسان احساس نمی شوند. برخی حیوانات مانند خفاش و دلفین برای زندگی به امواج فراصوت نیاز دارند.

فراصوت در محیطهای گوناگونی از قبیل: گازها، مایعات و جامدات منتشر می شود، اما نمی تواند در خلأ منتشر شود. سرعت انتشار صوت در محیطهای مختلف، متفاوت است.

سرعت صوت در جامدات بیشتر از مایعات و در مایعات بیشتر از گازهاست. برای مثال، سرعت صوت در هوا در حدود 340 متر بر ثانیه، در آب در حدود 1530 متر بر ثانیه و در آهن تقریباً 5850 متر بر ثانیه است.

در سال ۱۸۷۶ میلادی، فرانسیس گالتون برای اولین بار پی بوجود امواج فراصوت برد.

گالتن با ساخت و آزمایش سوتی توانست اصواتی با بسامدی بالاتر از محدوده شنوایی انسان (فراصوت) تولید نماید.

در زمان جنگ جهانی اول کشور انگلستان برای کمک به جلوگیری از غرق شدن غم انگیز کشتی‌هایش توسط زیردریاییهای کشور آلمان در اقیانوس آتلانتیک شمالی دستگاه کشف کننده زیردریایی‌ها به کمک امواج صوتی به نام Sonar ابداع کرد.

این دستگاه امواج فراصوت تولید می‌کرد که در پیدا کردن مسیر کشتیها استفاده می‌شد.

این تکنیک در زمان جنگ جهانی دوم تکمیل گردید و بعدها بطور گسترده‌ای در صنعت این کشور برای آشکار سازی شکافها در فلزات و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از کاربرد بخصوصی که انعکاس صوت در جنگ و صنعت داشت Sonar به علم پزشکی وارد شد و تبدیل به یک وسیله تشخیصی بزرگ در علم پزشکی گردید.

اولتراسوند در علم پزشکی :

این روزها علم پزشکی راه‌های جایگزین زیادی را برای درمان برخی از بیماری‌ها یافته‌است که استفاده از تکنولوژی مدرن را شامل می‌شود از جمله استفاده از اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی.

کاربرد اولتراسوند در علم پزشکی :

۱. سلول های متابولیسم را تحریک می‌کند

برای محققان حیطه‌ی پزشکی، استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند، بر سلول‌های بافت نرم سیستم متابولیسم تاثیر می‌گذارد تا کارشان را خوب انجام دهند. در نتیجه، سلول‌های متابولیسم که تحت تاثیر اولتراسوند قرار می‌گیرند، جریان خون درون بدن را تحریک می‌کنند و آن را بهبود می‌بخشند. گرمای اولتراسوند در واقع می‌تواند بر این فرآیند به خوبی تاثیر بگذارد. بنابراین، طبق علم پزشکی، استفاده از اولتراسوند برخی از زخم‌ها مانند زخم ناشی از عمل جراحی را التیام خواهد داد.

دستگاه اولتراسوند

۲. بافت اسکار را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند برای سلامتی این است که می‌تواند بر روی فیبرهایی که باعث ایجاد بافت اسکار می‌شوند، تاثیر بگذارد. امواج اولتراسوند موجب ارتعاش کم یا ارتعاش میکرو در داخل سلول‌های بافت نرم می‌شوند. این فرایند از بدن در برابر تشکیل بافت اسکار محافظت می‌کند و در عین حال، بافت اسکار را نیز مسدود خواهد کرد.

۳. درد را کاهش می‌دهد

با توجه به مطالعات انجام شده استفاده از اولتراسوند موجب کاهش درد، از جمله اسپاسم و گرفتگی عضلانی می‌شود. این همان شیوه‌ی التیام بافت است. گرمای اولتراسوند اثر مثبتی روی کاهش درد به خصوص درد عضلات دارد.

۴. اسپاسم عضلات را درمان می‌کند

همان‌طور که در بالا ذکر شد فیزیوتراپی اولتراسوند درد را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، بر اساس یک مطالعه، فیزیوتراپی اولتراسوند واقعا مشکل عضلات مانند اسپاسم عضلات و همچنین آسیب‌های ناشی از تنش را به حداقل می‌رساند. حرارت عمیق اولتراسوند می‌تواند این مزایا را برای سلامتی به ارمغان بیاورد. این روش برای تسکین عضلات دچار سفتی و درد در بدن شناخته شده‌است.

دستگاه اولتراسوند

۵. التهاب حاد یا مزمن را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای استفاده از اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی برای سلامتی این است که می‌تواند التهاب حاد را درمان کند. فیزیوتراپی اولتراسوند به علت حرارتی که دارد در درمان برخی از بافت‌ها شناخته‌شده است و همچنین می‌تواند التهاب مزمن و حتی التهاب حاد را تسکین بدهد.

امواج اولتراسوند نیز می‌توانند روی پوست و بافت محلی تاثیر مثبتی بگذارند. ارتعاش میکرو همچنین حس مثبتی را در بیمارانی که از آن‌ استفاده می‌کنند، سبب می‌شود.

در موارد دیگر، حرارت اولتراسوند بر بهبودی آسیب با التهاب حاد یا مزمن تاثیر می‌گذارد.

۶. تورم موضعی را در درون بدن کاهش می‌دهد

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه‌ی اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی انجام شده، حرارت اولتراسوند می‌تواند تورم را درون بدن کاهش بدهد.

به طور کلی، اولتراسوند به دلیل تاثیری که بر بهبودی و آرام‌سازی بافت دارد، شناخته‌شده است، اما در موارد دیگر، سونوگرافی می‌تواند بر روی بدن تاثیر بگذارد و تورم موضعی را کاهش بدهد.

گرما و امواج اولتراسوند جریان خون موضعی را افزایش می‌دهند و به این ترتیب سبب کاهش تورم می‌شوند.

۷. شکستگی استخوان را درمان می‌کند

این روزها علم پزشکی از سونوگرافی استفاده کرده‌است تا برخی از بیماری‌ها و آسیب‌ها از جمله شکستگی استخوان را بهبود ببخشد. مطابق با برخی از مطالعات، امواج و گرمای اولتراسوند می‌تواند روند بهبودی شکستگی استخوان را تسریع ببخشند.

۸. آرتروز را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند برای سلامتی درمان آرتروز است. ارتعاش میکرو و گرمای اولتراسوند اصطکاک را به سطح مولکولی افزایش می‌دهد و به طور مثبت بافت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روند اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به آرتروز دارد. گرمای عمیق‌تر خود به بهبودی آرتروز کمک می‌کند.

۹. درد اندام خیالی را درمان می‌کند

مطالعات زیادی وجود دارد که مزایای استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند را برای سلامتی نشان می‌دهند. یکی از مزایای فیزیوتراپی اولتراسوند برای سلامتی، درمان درد اندام خیالی است.

اغلب مردم می‌دانند که اولتراسوند معمولا درد عضلات را بهبود می‌بخشد، بنابراین برای درمان درد اندام خیالی نیز مفید است.

۱۰. رگ به رگ شدگی و کشیدگی را درمان می‌کند

اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی برای درمان برخی بیماری‌ها حتی التهاب مزمن استفاده شده‌است. یکی از کاربردهای این روش درمان رگ به رگ‌شدگی است.

فیزیوتراپی اولتراسوند به عنوان روش موثری برای درمان و حتی بهبود رگ به رگ شدگی در میان بیمارانی که این مورد را تجربه می‌کنند، شناخته شده‌است.

امواج اولتراسوند خود عضلات و گردن را که در معرض درد هستند، ریلکس می‌کند.

۱۱. در درمان و بهبودی سرطان موثر است

فواید اولتراسوند در علم پزشکی شناخته شده‌است. یکی از مزایای استفاده از اولتراسوند این است که می‌تواند سرطان را بهبود بدهد و حتی تومورهای داخل بدن را نیز به خوبی درمان کند. امواج و حرارت آن می‌تواند به طور موثری با سلول‌های سرطانی داخل بدن مبارزه کند.

۱۲. با باکتری ها مبارزه می‌کند

اولتراسوند به غیر از مبارزه با سلول‌های سرطانی، می‌تواند برای مبارزه و کشتن باکتری‌ها بسیار موثر باشد. گرما و امواج آن می‌توانند باکتری‌ها را مهار کنند و به این ترتیب سلامت بدن حفظ خواهد شد.

۱۳. مشکلات دندان را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای اولتراسوند برای سلامتی این است که امواج و گرمای آن می‌تواند اختلال دندان را تسکین دهد. حرارت آن همچنین مشکلات مرتبط با اختلالات دندانی را التیام می‌دهد.

۱۴. پوست را سالم نگه می‌دارد

امروزه علم پزشکی حتی می‌تواند بیش‌ترین تاثیر را برای سالم نگه داشتن صورت و دور نگه داشتن چین و چروک از پوست داشته باشد. روش‌های درمانی صورت در حال حاضر استفاده از اولتراسوند را نیز شامل می‌شود تا پوست را تر و تازه نگه دارد. امواج اولتراسوند به ویژه ارتعاش میکرو می‌توانند در ایجاد سلول‌های جدید در داخل بدن تاثیر مثبتی داشته باشند.

۱۵. لکه ها را از بین می‌برد

اولتراسوند برای سلامتی بسیار مفید است بر طبق برخی مطالعات ثابت شده‌است که فیزیوتراپی اولتراسوند می‌تواند مانند یک لایه‌بردار شیمیایی عمل کند. چنان‌چه در بالا ذکر شد ثابت شده‌است که اولتراسوند می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. علاوه بر این، اولتراسوند می‌تواند لکه‌های تیره و همچنین چین و چروک را از بین ببرد. بنابراین استفاده از این روش برای حفظ سلامت پوست صورت بسیار مفید است.

۱۶. آکنه را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی برای سلامتی این است که می‌تواند به درستی بر روی از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست تاثیر بگذارد و به خصوص آکنه و روزاسه را به خوبی درمان کند. استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند می‌تواند کیفیت پوست را بهبود دهد. بنابراین، اولتراسوند می‌تواند ظاهری سالم و پرطراوت بر روی پوست ایجاد کند.

۱۷. کلاژن را افزایش می‌دهد

یکی دیگر از مزایای استفاده از فیزیوتراپی اولتراسوند این است که می‌تواند افزایش کلاژن را در داخل سلول‌های پوست تحریک کند. با توجه به مطالعه‌ای در رابطه با اولتراسوند، ارتعاش میکرو به خوبی می‌تواند سبب تحریک تولید کلاژن شود. بنابراین، این فرآیند اولتراسوند باعث براق، درخشان و سالم شدن پوست می‌شود.دستگاه اولتراسوند

About the Author

babak1410@yahoo.com